شـــهـــری درآســـمـــــان

شـــهـــری درآســـمـــــان

یاران؛ پای در راه نهیم که این راه رفتنی است و نه گفتنی ...
شـــهـــری درآســـمـــــان

شـــهـــری درآســـمـــــان

یاران؛ پای در راه نهیم که این راه رفتنی است و نه گفتنی ...

متهورانه‌ترین عملیات هوایی تاریخ جهان

عملیات اچ3 یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های هوایی دنیاست که به نام «فانتوم‌ها» ثبت شده است. فانتوم‌های ایرانی طی یک عملیات پیچیده و تحسین‌برانگیز در فروردین 1360 پایگاه هوایی «الولید» در مجموعه «اچ3» نزدیک مرز عراق با اردن را به کلی نابود کردند که طی آن بیش از 48 هواپیمای عراق منهدم شدند. حمله به اچ3 از لحاظ فنی یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های هوایی جهان به شمار می‌رود و از نظر دستاوردهای نظامی نیز با توجه به نابودی کامل 48 هواپیمای دشمن در رده بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات‌های نظامی جهان قرار می‌گیرد. 

در طراحی عملیات قرار بود هشت فانتوم، از فرودگاهی در شمال غرب کشور به پرواز در آیند. این هواپیماها باید از کوهستان‌های مرزی عراق و ترکیه و در ارتفاعی پایین پرواز می‌کردند و پس از طی مسافتی طولانی بر روی خط مرزی عراق و ترکیه خود را به اچ3 برسانند و پس از فرو ریختن بمب‌هایشان از همان مسیر قبلی به پایگاه‌های خود باز می‌گشتند و چونکه عملیات باید کاملاً غافلگیرانه انجام می‌شد و فانتوم‌ها تا رسیدن بر فراز اچ3 نباید هیچ نشانه‌ای از یک حمله هوایی را آشکار می‌کردند، به همین جهت در تمام طول مسیر می‌بایست در ارتفاع پایین(20 تا 30 متری) پرواز می‌کردند تا از دید رادارهای دشمن پنهان بمانند. علاوه بر این برای رفع محدودیت سوخت فانتوم‌ها نیز مقرر شد یک بویینگ برای رساندن سوخت به فانتوم‌ها با آنان همراه شود. بدین صورت علی رغم اینکه چنین عملیات جسورانه‌ای تا به حال توسط هیچ کشوری در جهان انجام نشده بود، با برنامه‌ریزی دقیق افسران ایرانی، روز سرنوشت‌ساز فرا رسید. در این روز هر هشت هواپیما در دو گروه چهار تیمی از باند فرودگاه برای انجام عملیات فوق برخاستند و در جایی دورتر در فروگاه «لارناکا» قبرس که یک هواپیمای بویینگ 707 متعلق به هواپیمایی ملی ایران(هما) ساعتی قبل وارد این فرودگاه شده بود و طبق برنامه‌ریزی قبلی آماده می‌شد بدون مسافر به تهران باز گردد، بواسطه تمهیدات از قبل اتخاذ شده به سمت یکی از سرنوشت‌سازترین جنگ‌های هوایی دنیا شتافت تا با انجام عملایت سوخت‌رسانی هوایی به فانتوم‌ها آنها را در رسیدن به اهدافشان یاری کند. از این رو تانکر سوخت‌رسان با فانتوم‌ها در نقطه پیش‌بینی شده روبرو شد و آنها هم پس از انجام عملیات سوختگیری به سوی اهداف از پیش تعیین شده ادامه مسیر دادند تا ساعتی بعد که هر هشت هواپیما برفراز پایگاه ظاهر شدند. فانتوم‌ها به محض رسیدن بر فراز پایگاه، ارتفاعشان را افزایش دادند و پس از تقسیم شدن به دو گروه چهارتایی به سمت هدف شیرجه رفتند. بدین ترتیب آنها در همان لحظات اولیه موفق شدند پایگاه «اچ3» را نابود کرده و با اتمام عملیات صحنه را ترک کنند.

در بازگشت قبل از عبور فانتوم‌ها از مرز، دفاع ضد هوایی عراق که متوجه هواپیمای ایرانی شده بود به سمت آنها آتش گشودند و توانستند یکی از هواپیماها را مورد اصابت قرار دهند به گونه‌ای که دیگر نمی‌توانست تا رسیدن به پایگاه به پرواز خود ادامه دهد، پس بعنوان حسن ختام نمایش و برای تکمیل کردن کلکسیون کارهای عجیب و غریب این عملیات، هواپیمای مذکور وسط جاده‌ای در آذربایجان غربی به زمین نشست و بقیه هواپیماها بدون هیچ آسیبی عملیات را به پایان بردند. در این عملیات ابتدا عراقی‌ها که کاملا غافلگیر شده بودند تصور می‌کردند حمله از جانب اسرائیلی‌ها صورت گرفته است اما پس از مدتی دریافتند که هدف یکی از جسورانه‌ترین عملیات‌های هوایی تاریخ جهان قرار گرفته‌اند. حمله به اچ3 در نوع خود بی‌نظیر بود. زیرا پیش از این همان گونه که اشاره شد. اسرائیلی‌ها در جنگ‌های 1967 و 1973 توانسته بودند عملیات‌های شگفت‌انگیز انجام دهند اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که بعد مسافتی آن عملیات‌ها بسیار کوتاهتر از عملیات اچ3 بود. به گونه‌ای که اسرائیلی‌ها هیچ گاه مجبور به سوختگیری هوایی در قلب خاک دشمن نبودند. بنابراین اغراق نیست اگر این عملیات را که در زمان خود بهت و حیرت بسیاری از کارشناسان نظامی غرب را موجب شده بود یکی از شگفت‌انگیزترین و قاطع‌ترین نبردهای هوایی جهان بدانیم.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد